Jak Chelsea využívá FFP?

Jak Chelsea využívá FFP?

27.09.2014 | autor: Rory Smith, Josef Kraus | Diskuse (6)

Komentář: Londýnský klub využil Financial Fair Play, aby se dostal o krok před ostatní kluby. Navíc je to zcela legální, píše Rory Smith z The Times.

„V každém přestupovém okně Chelsea přichází o své hráče,“ říkal Jose Mourinho na konci přestupového období, v němž Blues koupili Diega Costu, Cesca Fabregase, Filipeho Luise a nakonec i Loica Remyho. „Vyděláváme peníze, abychom mohli utrácet, ale Chelsea v této době není klubem, který by příliš utrácel.“

Takto portugalský manažer popisoval klub, jenž během léta utratil devadesát milionů liber. Díky této částce mohl Mourinho postavit tým, který nyní okupuje první místo Premier League a od samého začátku dokazuje, proč patří k hlavním kandidátům na titul. Mnozí dokonce tvrdí, že Blues jsou momentálně nejsilnějším týmem v nejvyšší anglické soutěži.

Ačkoli zní Mourinhova slova jako lež, stačí se podívat na to, za kolik Chelsea své hráče prodávala. V létě odešli David Luiz a Romelu Lukaku, oba za slušný balík peněz. Pokud k tomu připočteme lednový prodej Juana Maty do Manchesteru United, Blues se rázem dostávají do černých čísel a jsou tedy klubem, který podle Mourinhových slov „moc neutrácí“.

Problémem však je, že užívání takové terminologie působí značně zjednodušeně. To, čím se Blues stali, nezapadá do tradičního vymezení mezi prodávajícími a nakupujícími, predátory a kořistí. Bude lepší, pokud o Chelsea budeme mluvit jako o klubu, který našel způsob, jak vzkvétat v éře, kterou omezují FFP, zatímco jiné kluby mají s těmito pravidly velké potíže.

Minulé kolo se Chelsea utkala s Manchesterem City. Jednalo se o souboj dvou titánů, aspirantů na titul a také dvou velmi rozdílných klubů. Man City mají problémy s FFP kvůli svým velkým útratám, Chelsea zase finanční pravidla využila ke svému prospěchu.

Nakupování, platová politika a šířka kádru, to vše bylo u Citizens limitováno kvůli FFP. Jejich neschopnost snižovat platy například vedla k tomu, že nemohli Manchesteru United přetáhnout Falcaa. Citizens dále nebudou schopní poskládat tým, který by mohl vyhrát Ligu mistrů.

To Chelsea zachází daleko obezřetněji. Jejich ztráty v minulých dvou letech nepřekročily limity nastavené FFP a současná politika ukazuje, že se londýnský klub snaží problémům vyhýbat i nadále. Chelsea za posledních pět let nakupovala především mladé, talentované fotbalisty z celého světa, které pak pouštěla na hostování. Mnoho z těchto fotbalistů odešlo do Vitesse Arnhem, neoficiální farmy.

Cílem však není poskytnout Mourinhovi talentované fotbalisty, kteří by se pravidelně prosazovali do prvního týmu. Konkurence je příliš vysoká, mladíci již nemohou dělat chyby. Proto je Chelsea prodává, jakmile dostatečně dozrají. V létě odešel za velké peníze Romelu Lukaku, daleko lepším příkladem je však Kevin de Bruyne. Ten letos v lednu zamířil do Wolfsburgu za zhruba dvacet milionů liber, přičemž za Chelsea nastoupil k pouhým třem zápasům.

Není to sice mládežnický systém, jaký bychom očekávali, ale postup Blues je zcela legální. Připomíná to jednání developerů - Blues totiž nenakupují mladé hráče, aby je použili ve svém týmu, nýbrž aby mladíci dozráli na různých hostováních a poté se ziskem odešli jinam.

Chelsea tak zabíjí rovnou dvě mouchy jednou ranou. Investice do mládeže se totiž nezapočítávají do celkových útrat, ovšem profit z pozdějších prodejů se již započítává, díky čemuž má Mourinho spoustu prostředků pro nákup hotových fotbalistů do prvního týmu. Chelsea tedy není ani prodejce, ani nákupce, je obchodníkem a jde jí to velmi dobře.

Všechny top kluby v posledních letech utratily mnoho peněz za právníky, aby našly cestu, jak obejít FFP. Manchester City například investoval v Austrálii a USA, kde vlastní nebo spoluvlastní dva kluby. V budoucnu proto není nepředstavitelné, že Melbourne City nebo New York City koupí za velké peníze špičkového hráče a pak jej pošlou na hostování do Manchesteru City, jako se to stalo v případě Franka Lamparda. Podobně již funguje síť klubů v Rakousku a Německu, kterou vlastní Red Bull.

Taková by mohla být odpověď Citizens na FFP, ovšem dohnat Chelsea bude teď velmi těžké. FFP měli pomoci nástupu menších klubů, ovšem to se zatím příliš nedaří. Velké týmy se je snaží obejít, ale nikomu se to zatím nepovedlo tak jako Chelsea.

 

Rory Smith, Josef Kraus

 

 

Sdílet článek s přáteli na Facebooku

Pokud jste narazili na chybu v článku, ohlašte ji na email redakce@premierleague.cz

Zpět na homepage Archiv aktualit Vytisknout
 

Diskuze - počet příspěvků (6)

PŘIDAT NÁZOR

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit.

Pokud nejste registrovaným uživatelem, můžete se zaregistrovat zde.

04:13 02.10.2014 

Tak v tomto mi je prístup Man City sympatickejší. Investovali nemalé peniaze do akadémie. Už teraz im bahá zopár chlapcov čo majú veľký talent v EDL a postupne sa dostanú do prvého tímu. Samozrejme sa ten tím bude dopĺňať aj hotovymi hráčmi ale nie za 100, 200 miliónov v každom prestupovom okne. City akadémia vždy mala veľké renomé. Teraz majú podmienky pre výchovu mladých hráčov jednu z najlepších v Európe.

Tento názor se líbí 89 uživatelům | Také se mi to líbí | Reaguj

08:28 28.09.2014 

Pokud má někdo zájem si o tom přečíst něco více než jen tenhle souhrn, tak tady je o tom slušný článek.

Jinak si nejsem jistý, ale podle mého se suma za přestupy u těch hráčů počítá do FFP. Nepočítá se investice do infrastruktury, platy hráčů a trenérů juniorky a podobně. Pokud jde ale hráč do A-týmu (třeba Zouma), tak se tam počítá podle mého i plat, kdežto Bakerovi se podle mého nepočítá. Ale tím si nejsem jistý, pokud by měl někdo konkrétnější informace, budu za ně rád.

Jinak dost mě mrzí, že z té čtveřice Belgičanů se prosadili ti dva moji méně oblíbení.

Tento názor se líbí 128 uživatelům | Také se mi to líbí | Reaguj

14:07 27.09.2014 

Nevidím na tom nic špatného. Chelsea se prostě díky kupní síle a rozsáhlému skautingu daří aplikovat model, který jí přináší nejen zisk, ale také mladé talenty. To, že jsou kupováni jenom k budoucímu prodeji je dost zjednodušený pohled, ač je v něm kus pravdy. Například Curtois se v áčku prosadil, u KdB a Lukakua se to taky předpokládalo, jen se pak situace vyvinula jinak.

Navíc si myslím, že z toho profitují všechny strany. Např. Sigma by těžko dostala za Kalase 5 mil liber, nebýt Chelsea.

Tento názor se líbí 128 uživatelům | Také se mi to líbí | Reaguj

13:14 27.09.2014 

Já si myslím, že třeba ten zmíněný KVB, kdyby něco předvedl, tak by možná i šanci dostal, ale nastoupil v poháru a nic nepředvedl, pak došla dobrá nabídka, tak proč ne - on nehraje ani tam.
O Lukakovi se rozepisovat nebudu, o tom tady byla napsaná bible.

Je to napsané hezky a pokud by to tak bylo, tak mně to nevadí, ale nesouhlasím s tím, že někoho koupíme např... za 10mil, prodáme za 15mil a o rok později koupíme za 25mil, ale rozumím tomu, že se někdo může v jiném klubu pořádně vypracovat.

Tento názor se líbí 123 uživatelům | Také se mi to líbí | Reaguj

13:34 27.09.2014 

Rovnako si myslím, ako Maximke, že tvrdenie: ,,Cílem však není poskytnout Mourinhovi talentované fotbalisty, kteří by se pravidelně prosazovali do prvního týmu. Konkurence je příliš vysoká, mladíci již nemohou dělat chyby. Proto je Chelsea prodává, jakmile dostatečně dozrají." nemá až také opodstatnenie, ako sa na prvý pohľad zdá. Hráči, ktorých momentálne máme na hosťovaniach prišli v čase, keď tu José ešte nebol, čiže ich úspech teraz záleží aj na tom či budú mať niečo, čo José u svojich hráčov vyžaduje. Ak by sa taký našiel, tak nevidím dôvod, prečo by mal absolvovať vzorec, ktorý som sem skopíroval... Taký Courtois bol tiež jeden z takých nákupov a predsa sa do prvého mužstva presadil...

,,V budoucnu proto není nepředstavitelné, že Melbourne City nebo New York City koupí za velké peníze špičkového hráče a pak jej pošlou na hostování do Manchesteru City, jako se to stalo v případě Franka Lamparda."
Toto s tým Lampardom je skrátka taká hlúposť, že sa musím celý smiať.

Tento názor se líbí 119 uživatelům | Také se mi to líbí | Reaguj

Anketa

Jak dopadne Anglie na probíhajícím evropském šampionátu?

 
61%
 
13%
 
2%
 
3%
 
21%

Starší ankety

Jsem:    

 

© 2000-2015

Premier
League.cz

Premier League.cz

Tým Premier League

redakce@premierleague.cz :: tiráž

REKLAMA

Prodej inzerce zajišťuje exklusivně společnost AdActive, s.r.o.

info@adactive.cz.cz, http://www.adactive.cz, +420 723 000 561
Reklamní plochy, inzerce a spolupráce (PDF)

Wikipedie

Užití nebo převzetí obsahu bez souhlasu provozovatele je zakázáno.

Premier League.cz využívá Football League Manager & VisionWebBuilder.

© Tým Premier League | Prodej inzerce exklusivně zajišťuje AdActive, s.r.o.

Přihlášení:           |  Zaregistrujte se

Facebook Twitter RSS