FA Cup může stále hodně změnit

FA Cup může stále hodně změnit

09.01.2016 | autor: Independent, Josef Kraus | Diskuse (1)

Tento víkend bude odehráno 3. kolo nejstarší fotbalové soutěže na světě, která stále neztratila nic ze své důležitosti pro kluby z nižších soutěží. Oněch 90 minut může být klíčových, co se týče finanční stability.

Včera večer nastoupili hráči Exeteru z League Two proti slavnému Liverpoolu. Pro hráče Grecians to byla bezesporu největší noc za poslední sezóny, pro klub samotný pak zápas znamenal důležitou finanční injekci.

FA Cup si i v dnešní době drží své kouzlo. Potkávají se v něm bohaté a zajištěné kluby s těmi méně bohatšími, přičemž mnozí z té druhé skupiny mají za sebou neklidné měsíce v administraci a často i se štěstím vyhranou bitvu o udržení v profesionálním fotbale. Takovým případem je i Exeter, který včera uhrál remízu 2:2. Hned v prvním zápase třetího kola jsme si tedy připomněli hlavní kouzlo FA Cupu, v němž se výkonnostní rozdíly smazávají a i šestnáctý celek League Two může sehrát vyrovnanou partii s týmem, který pomýšlí na kvalifikaci do Ligy mistrů.

Pro Exeter bylo nesmírně důležité, že zápas vysílala televize. Díky tomu si Grecians přijdou na zajímavé peníze z televizních práv; minulost již navíc několikrát ukázala, že devadesát minut v FA Cupu může rozhodnout i o tom, zda klub zvládne tíživou finanční situaci anebo zbankrotuje. Můžeme si to ukázat právě na Exeteru, který v roce 2005 sehrál dva zápasy s Manchesterem United. Nejprve na Old Trafford remizoval 0:0 a i když v domácí odvetě prohrál 0:2, na příjmech ze vstupného a různých odměnách vydělal klub okolo milionu liber.

„Klub byl tedy v katastrofální ekonomické situaci. Veliké dluhy a všichni chtěli peníze zpět,“ vzpomíná předseda Exeteru Julian Tagg. „Ale remíza na Old Trafford znamenala naprostou spásu, tenhle zápas výrazně napomohl naší záchraně. Odveta sice představovala určitou organizační noční můru, protože jsme měli asi pět pracovních dnů pro přípravu areálu. Tisíce fanoušků chtěly na náš malý stadion.“

Letos už byl Exeter připravenější. Lístky přesně podle míst, elektronické bannery okolo hřiště a navíc příspěvek 144 tisíc liber, které BBC platí každému týmu za vysílání jeho zápasu v televizi. Grecians tyto finance investují do infrastruktury a na prémie.

Nicméně ačkoli fanoušci stadion vyprodali, nevydělá Exeter na vstupném tolik, jak by se očekávalo. Zatímco u ligových zápasů je věcí každého týmu, jaké ceny stanoví, v případě FA Cupu má výrazné slovo samotná FA (určuje horní hranice cen). Navíc mezi třetím a šestým kolem nařizuje rozdělit 45 procent příjmů z prodeje lístků mezi oba týmy.

V Goodison Parku se dnes utkají Toffees s Dagenhamem z League Two. Aby byl stadion vyprodán, snížilo vedení Evertonu ceny z čtyřiceti na patnáct liber. Pro Dagenham to bude i tak výnosné, protože v případě vyprodaného stadionu vydělá klub okolo čtvrt milionu liber. Nicméně kdyby lístky stály obvyklých čtyřicet liber, stadion byl plný a zápas vysílala televize, příjmy by mohly být o polovinu vyšší.

V příjmech jednotlivých klubů z nižších soutěží jsou veliké rozdíly. Sheffield United z League One nastoupí dnes proti Manchesteru United na Old Trafford; zápas navíc odvysílá televize, tudíž Blades si mohou přijít až na jeden milion liber, pokud bude stadion vyprodaný.

Tato čísla dokazují, že pro kluby z nižších soutěží je daleko výhodnější odehrát zápas FA Cupu venku, tím spíše, pokud jej hrají na velikých stadionech slavných celků z Premier League. A to nejen pro onen výjimečný zážitek. K tomu se naskýtá možnost přenášet na vlastním stadionu přenos pro ty fanoušky, kteří se nedostanou na Old Trafford nebo Stamford Bridge. Například příznivci Scunthorpe se mohou těšit na přenos nedělního duelu s Chelsea. Z takových aktivit mohou plynout další peníze.

Příjmy z lístků však v dnešní době přebíjí zisky z televizních práv. Sky Sports a BT Sport zaplatily za práva na Premier League přes pět miliard liber a i FA Cup má velikou hodnotu. Magická soutěž je přenášena ve více jak sto zemích, kde ji sledují miliony diváků. Například zápas druhého kola mezi Salfordem City a Hartlepoolem vidělo v televizi okolo tří milionů lidí.

Díky přenosům v televizi se objevuje potenciál, jak přilákat různé inzerenty, co se chtějí zviditelnit bannerem přímo na stadionu. „Získat nějaký reklamní prostor ve vysílaných zápasech je velmi důležité,“ popisuje Andy Clilverd ze společnosti Stadia Solutions, která se specializuje na reklamní plochy okolo hřiště. „Inzerenti stále věří potenciálu této soutěže, rozhodně nepozorujeme nějaký pokles zájmu o inzerci. Pro kluby není vyjednávání jednoduché, ale rádi jej podstoupí, protože si díky tomu mohou připadat jako v nejvyšší soutěži.“

Hlavním sponzorem FA Cupu je nyní společnost Emirates, která si nárokuje určitý prostor na stadionu pro svou reklamu. Kromě toho mají veliký zájem různé sázkové společnosti, pro něž bývá výhodné, když menší týmy postoupí do další fáze soutěže.

I sponzoring navyšuje příjmy. Pro Manchester United to sice jsou marginální položky mezi několika lukrativními smlouvami za desítky milionů, ovšem kluby z League One, League Two nebo z Conference mohou díky FA Cupu získat velmi důležité finance. Cambridge United loni po domácí remíze s Red Devils vydělalo okolo půl milionu liber a díky odvetě dalších 1,2 milionu. „Cambridge není fotbalové město, ale FA Cup nás dostal na globální fotbalovou mapu,“ říká předseda klubu Dave Doggett. „Tři nebo čtyři zápas v této soutěži mohou výrazně proměnit vaše budoucí plány, protože takový bonus vám nikdo jiný nedá.“

Cambridge díky dvojzápasu s Manchesterem United zaznamenalo vyšší zájem obyvatelů o zápasy U‘s a nyní můžete na Abbey Stadium vídat okolo pěti tisíců diváků. Dále se zvýšil zájem lokálních firem o sponzorství klubu.

Ještě nesmíme opomenout částky, které FA vyplácí v případě postupu. Na vítěze ve třetím kole čeká 67.500 liber, což je ovšem nic v porovnání s tím, kolik vydělá vítěz celé soutěže - 1,8 milionů liber.

FA Cup každý rok vytvoří mnoho nezapomenutelných zážitků. Pošťáci či učitelé nastoupí proti milionářům a fotbalovým hvězdám, ale i přes výkonnostní rozdíly mohou dosáhnout nebývalého úspěchu v případě tzv. „giant killer“. To jsou aspekty, které lákají fanoušky anglického fotbalu na celém světě, ovšem výše uvedené příklady dokazují, že nejstarší fotbalová soutěž stále přitahuje i bohaté investory.

 

Independent, Josef Kraus

 

 

Sdílet článek s přáteli na Facebooku

Pokud jste narazili na chybu v článku, ohlašte ji na email redakce@premierleague.cz

Zpět na homepage Archiv aktualit Vytisknout
 

Diskuze - počet příspěvků (1)

PŘIDAT NÁZOR

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit.

Pokud nejste registrovaným uživatelem, můžete se zaregistrovat zde.

13:58 10.01.2016 

Parádní článek. Ten finanční přínos pro týmy z nižších soutěží je super. Můj milovaný Portsmouth včera sehrál remízu s Tractor boys a bude hrát odvetu doma na Fratton parku. =)

Tento názor se líbí 86 uživatelům | Také se mi to líbí | Reaguj

Anketa

Jak dopadne Anglie na probíhajícím evropském šampionátu?

 
61%
 
10%
 
2%
 
6%
 
20%

Starší ankety

Jsem:    

 

© 2000-2015

Premier
League.cz

Premier League.cz

Tým Premier League

redakce@premierleague.cz :: tiráž

REKLAMA

Prodej inzerce zajišťuje exklusivně společnost AdActive, s.r.o.

info@adactive.cz.cz, http://www.adactive.cz, +420 723 000 561
Reklamní plochy, inzerce a spolupráce (PDF)

Wikipedie

Užití nebo převzetí obsahu bez souhlasu provozovatele je zakázáno.

Premier League.cz využívá Football League Manager & VisionWebBuilder.

© Tým Premier League | Prodej inzerce exklusivně zajišťuje AdActive, s.r.o.

Přihlášení:           |  Zaregistrujte se

Facebook Twitter RSS